Sata satamaa 28.04. ilmoittautumislinkki toimii taas

Tarjolla olisi nyt paljon tietoa retki- ja luonnonsatamista Suomenlahdella, sopivasti vielä ennen kuin kausi ehtii täyteen vauhtiin!

Todennäköisesti olet käyttänyt ”sinistä satamakirjaa” (Suuret Satamakirjat) tai Suurta Reittikirjaa muodossa tai toisessa. Niitä julkaisevat Turun Partio-Sissit tunnetaankin parhaiten juuri näistä teoksista, mutta he ovat myös monen muun lähestymiskartan takana. Esimerkkinä vaikka Uudenmaan virkistysalueyhdistyksen retkikohteiden lähestymiskartat (ks. esim.  Norra Sandön lähestymiskartta Uuvin sivuilla).

HSK/PaVe ja kumppanit järjestävät teemaillan Suomenlahden retki- ja luonnonsatamista, teemana ”Haminasta Hankoniemelle – 100 satamaa”. Varsinaisena asiantuntijana on Matti ”Masa” Törmä, joka on ollut mukana satamakirjahankkeissa jo 50 vuoden ajan. Illan aikana tutustumme omien erikoiskarttojen laatimiseen ja tekeillä olevaan matkaveneilijöiden tietopakettiin. Sen jälkeen on laaja esitys reilusta sadasta retki- ja luonnonsatamasta Haminasta Hankoniemelle. Lopuksi saamme tuoreita kuulumisia satamakirjoista!

Luvassa on paljon uutta tietoa myös kokeneille matkapurjehtijoille, joten kannattaa ottaa saataville A- ja B- karttasarjat tai vähintäänkin muistiinpanovälineet.

Tapahtuma järjestetään webinaarina keskiviikkona 28.04.2021
18:00 – 20:30

PaVen yhteyshenkilö:  Ville Salminen (hoski fi)

Ilmoittautuminen kurssit-sivun kautta

Digiloikka alkoi hyvin

Ensimmäiset ”pave-live” kurssi-illat on nyt järjestetty verkossa. Sää- ja valokuvauskurssit vedettiin Teamsilla, pohjamaali-esitys monine videoineen YouTuben livetapahtumana. Tilaisuuksissa oli enemmän osallistujia kuin Paven tapahtumissa aikaisempina vuosina, ja keskusteluakin saatiin aikaiseksi.

Syystalvella suunniteltiin myös lähiopetusta, tällä hetkellä ei näytä todennäköiseltä, että tapahtumia toteutuisi. Seuraamme kuitenkin tilannetta, kursseja peruutellaan noin kaksi viikkoa ennen ”laskettua aikaa” jos aihetta on.

Ilmoittautuminen on auki

Koronasta huolimatta Pajalahden veneilykoulu järjestää kursseja talven ja kevään aikana. Tänään alkaa ilmoittautuminen ensimmäisille kursseille, mutta meillä on vielä toinen erä odottamassa yksityiskohtien varmistumista. Ne avataan tammikuun alussa.

Totuttuun tapaan suosikkikursseja – kuten sähkökurssi, purjetrimmaus ja pleissaus – järjestetään uudelleen. Joitakin – kuten valokuvakurssi – on uusittu saadun palautteen avulla. SPV:n venepäällikkö- ja veneilijäkursseja (jotka tarvitaan siihen huvivenekuljettajan lupakirjaan) järjestetään vuorovuosin, nyt on päällikköjen vuosi. Aivan uusista kursseista haluan ensimmäisenä nostaa esille vinssien huoltokurssin.

Osa kursseista pidetään etäkoulutuksena Teamsin tai vastaavan ohjelmiston avulla, osa pyritään pitämään lähiopetuksena. Lähiopetuksen järjestämisestä on erilliset säännöt tämän palstan edellisenä viestinä, pyrimme ratkaisemaan aina viikkoa ennen luentotilaisuutta, järjestetäänkö se vai ei.

Etäosallistumisesta tulee lisäohjeita ennen joulua. Luentojen seuraamiseen ei tarvitse ostaa lisenssiä eikä välttämättä asentaa erillisiä ohjelmia tietokoneelle, mutta älypuhelimella pärjää paremmin jos käyttää äppsiä.

Viisi vuotta sitten sanottiin, että Pave teki digiloikan kun alettiin käyttää tietokoneita ilmoittautumiseen. Tämän talven digiloikka on vielä isompi harppaus, varmaankaan kaikki ei suju kuin vettä vaan, mutta uskon että lopputulos on ponnistelujen arvoinen.

Elena Saltikoff, Paven PJ 2020-2021.

PaVe-koulutukset COVID-19 -pandemian aikana

Päivitetty 7.4.2021

PaVe toimii vastuullisesti ja noudattaa koulutuksissaan kaikkia viranomaisten kulloinkin voimaan saattamia pandemiaa koskevia suosituksia ja määräyksiä.

Kaudella 2021 järjestämme merkittävän osan kursseista etäkoulutuksena Teamssilla tai jollain muulla kouluttajan valitsemalla etätyökalulla.

Tiettyjä kursseja ei ole mahdollista toteuttaa etänä, ja ne toteutetaan julkaistun ohjelman mukaisesti lähikoulutuksena, mikäli pandemiatilanne kurssin pitohetkellä sen sallii. Arvioimme tilannetta noin kaksi viikkoa ennen koulutusta.

Lähikoulutuksissa huolehditaan turvaväleistä, käsihygieniasta ja käytetään kasvomaskeja. Ilmoittautuessasi lähikoulutukseen sitoudut tähän.

Osa koulutuksista (esim. Veneen sähköt, Pleissausilta, Käytännön VHD/DSC-kertausharjoitus ja VHF-radiolaitteiston tekniikkaa ja tarkistaminen mittaamalla) on luonteeltaan sellaisia, jossa osallistujat työskentelevät lähellä toisiiaan. Näihin sovellamme yksityistilaisuuksien suositusta osallistujamäärän suhteen sekä aikuisten ryhmäharrastustoimintaan ja kontaktilajehin annettuja ohjeita. [Tilanne 7.4.2021: Lähikoulutusta ei järjestetä lainkaan keväällä 2021.]

Toisaalta osassa koulutuksia (esim. Alumiiniveneen hoito, huolto ja korjaus) pystytään pitämään selvästi pidemmät turvaetäisyydet, ja näihin sovellamme yleisötilaisuuksiin annettuja ohjeita ottaen myös huomioon koulutustilan koon. [Tilanne 18.2.2021: Lähikoulutusta ei järjestetä lainkaan keväällä 2021.]

PaVe seuraa jatkuvasti viranomaisten antamia suosituksia ja määräyksiä. Myös koluttaja tai koulutustilan omistaja saattaa asettaa rajoituksia. Kauden 2021 suunniteltujen lähikoulutusten tilanne voi äkisti muuttua tämän takia – seuraa tilannetta kurssien sivuilta, ja jos olet ilmoittautunut, myös sähköpostistasi. Kurssilaisten määrää saatetaan nostaa tai sitä voidaan joutua pienentämään. Kurssi voidaan myös joutua kokonaan perumaan, jos pandemiatilanne on paha.

Mikäli sinulla on hengitystiesairauden vähäisiäkin oireita, älä tule kurssille vaan siirrä osallistumisesi seuraavaan kertaan. Koska kursseille jonotetaan, ilmoittelethan heti mahdollisesta osallistumisesi peruuntumisesta kurssin järjestäjälle sähköpostitse (sähköpostiosoite on kurssisivulla).

VHF/DSC-puhelin korvaa pyroteknisiä hätäilmoitusvälineitä huvivenekatsastuksessa

Tiesitkö, että veneessä ei välttämättä tarvita enää pyroteknisiä hätämerkinantovälineitä? Rakettien ja soihtujen vanhentuessa tämä vaihtoehto kannattaa arvioida.

Huviveneiden katsastussäännöissä tapahtui merkittäviä muutoksia jo kaudella 2017. Perustana muutokselle ovat olleet tilastot. Suurin osa hätäilmoituksista Suomessa on viime vuosina tehty radiotekniikalla. Tärkeimmät hätäilmoitusvälineet ovat nyt VHF/DSC-puhelin, säänkestävästi suojattu matkapuhelin sekä veneilykäyttöön tarkoitettu elektroninen käsisoihtu eli LED-soihtu.

Pyroteknisten laskuvarjorakettien ja käsisoihtujen poistuminen veneistä pienentää räjähteiden aiheuttamien omaisuusvahinkojen ja henkilövammojen riskiä. Usein laskuvarjoraketteija ei ole säilytetty veneissä ohjeden mukaan pystyssä, vaan lappeellaan. Tällöin ruuti asettuu epätasaisesti, ja pystyyn tähdätty laskuvarjoraketti saattaakin laukaistessa lähteä yllättäen melkein vaakatasoon. Monet hätärakettien harjoitustilaisuuksissa käyttökokemusta hankkineet veneilijät ovat laukaisujen jälkeen päättäneet myös, että tositilanteessa vain he laukaisevat raketteja eikä kukaan muu perheenjäsen. Vanhentuneet ja kostuneet pyrotekniset hätämerkinantovälineet voivat myös olla vaarallisia, koska laskuvarjoraketti ei välttämättä nouse tarkoitettuun korkeuteen, ja soihduista voi irrota hehkuvia kappaleita. Pyroteknisten välineiden kelpoisuusaika on merkitty tuotteeseen ja on 3-4 vuotta ostohetkestä.

Hätäilmoitusvälineet, elektroninen vaihtoehto:

  • Avomeriluokassa (1-luokka) hätäilmoitusvälineiksi vaaditaan kiinteästi asennettu VHF/DSC-puhelin, EPIRB-hätälähetin, säänkestävästi suojattu matkapuhelin, LED-soihtu varaparistoineen sekä kaksi oranssisavua.
  • Rannikkoluokassa (2-luokka) hätäilmoitusvälineiksi vaaditaan kiinteästi asennettu VHF/DSC-puhelin, säänkestävästi suojattu matkapuhelin ja LED-soihtu varaparistoineen.
  • Saaristoluokassa (3-luokka) hätäilmoitusvälineiksi vaaditaan säänkestäväksi suojattu matkapuhelin ja LED-soihtu varaparistoineen. Ulkosaaristossa suositellaan kiinteästi asennettua VHF/DSC-puhelinta.
  • Suojaisiten vesialueiden luokassa (4-luokka) hätäilmoitusvälineiksi suositellaan säänkestävästi suojattua matkapuhelinta ja LED-soihtua. Pakollisia hätäilmoitusvälineitä ei tässä luokassa ole lainkaan.

Melkein jokaisella on taskussa matkapuhelin. Veneilijän tärkein hätäilmoitusväline merellä on kuitenkin VHF/DSC-radiopuhelin. Laitteen merkitys korostuu erityisesti turvallisuuteen liittyvissä tilanteissa verrattuna matkapuhelimeen. VHF/DSC-radiopuhelin mahdollistaa suoran radioyhteyden veneen ja meripelastuskeskuksen tai toisten alusten välillä silloinkin, kun matkapuhelinverkossa ei ole kuuluvuutta. Nykyaikaisella VHF/DSC:llä hätähälytyksen tekeminen on yksinkertaisimmillaan hyvin helppoa, painat vain ”Distress”-nappulaa tarpeeksi pitkään. Vene paikantuu ja apua saapuu paikalle. Jos osaamista ja aikaa on, voi laitteen valikkojen kautta viestiä hädän laadun ennen hätähätytyksen lähettämistä. Puheella voi hätähälytyksen jälkeen jatkaa keskustelua meripelastuksen kanssa, ja täsmentää avun tarvetta.

Kannettava VHF/DSC-puhelin. Kuuluvusmatka on kiinteään VHF/DSC-puhelimeen verrattuna pienempi, koska käytettävä teho ja antenni ovat pienempiä. Antenni on myös tyypillisesti matalammalla, joka pienentää kuuluvuutta. Alukseen voi hankkia useammankin kannettavan VHF/DSC-puhelimen, jotka lisätään ilman maksuseuraamuksia kiinteälle VHF-puhelimelle hankittuun radiolupaan.
EPIRB (Emergency Position-Indicating Radio Beacon). Tämä paikantuu satelliitilla, ja hälyttää sen kautta meripelastuskeskuksen. Signaali 406 MHz:llä on digitaalinen sisältäen maakoodin, 15-numeroisen uniikin ID-koodin ja aluksen MMSI-numeron, jota käytetään myös VHF/DSC:llä. Edistyneimmät mallit koodaavat lähetteen mukaan GPS tai GLONASS -sijainnin omasta sisäisestä paikantimestaan. EPIRB aktivoidaan joko manuaalisesti käynnistämällä tai automaattisesti sen upottua ja laitteen irrottua telineestään ja noustuaan pinnalle. EPIRB merkitään myös kuluitta aluksen radiolupaan.

VHF/DSC-puhelinlaitteen lisäksi tarvitaan kaksi muuta tärkeää asiaa: aluksen radiolupa ja käyttäjän rannikkolaivurin radiotodistus (SRC). Aluksen radiolupa haetaan Traficomista. Myös rannikkolaivurin radiotutkinto (SRC) suoritetaan Traficomin virkailijalle, joka lähettää hyväksytyn tentin jälkeen pätevyystodistuksen postitse.

VHF/DSC-radiopuhelinta voidaan käyttää muuhunkin kuin turvallisuusradioviestintään, esimerkiksi aivan tavalliseen keskusteluun toisen huviveneen kanssa tai asioiden hoitoon vierassataman, tullin ja luotsin kanssa. Myös kauppamerenkulkua voi seurata kuuntelemalla VTS:n kanavia. Suoraan radioyhteyteen veneestä veneeseen tai veneestä rannikkoradioasemaan ei tarvita välittäviä tukiasemia. Yhteydet ovat maksuttomia.

Rannikkolaivurin radiotodistus (SRC), aluksen radiolupa ja tietysti itse VHF/DSC-puhelinkin kannattaakin nyt hankkia joka huviveneeseen, koska se on mainio viestintäväline veneilijöille ja luotettava turvallisuusväline.

Esimerkkilaskelma kuluista koskien 2-luokkaan katsastettua venettä, jossa on vanhanmallinen VHF-puhelin, joka päivitetään uuteen VHF/DSC-puhelimeen. Samalla luovutaan pyroteknisistä välineistä. Viimeistään kolmannen kerran raketteja uusittaessa (n. 9 vuotta) investointi on kannattava taloudellisestikin tarkasteltuna.

Pave järjestää vuosittain valmennuskoulutuksen rannikkolaivurin radiotutkintoon (SRC) sekä VHF/DSC-kertausta pätevyystodistuksen jo omaaville henkilöille ja VHF-laitteiston mittauskurssin. (Koulutukset kaudelle 2021 julkaistaan ja ilmoittautuminen alkaa 8.12.2020.) Myös vanha rajoitettu radioaseman hoitajan (VHF) pätevyystodistustus on edelleen voimassa, mutta kannattaa käydä kertauksissa kuulemassa ja opettelemassa uudet asiat.

Jukka Wallinheimo